Monday, May 31, 2010

Oh Menantuku

Salam dan selamat malam dari saya. sebelum saya beredar meninggalkan komputer kesayangan saya. ada sedikit cerita nak kongsikan bersama anda semua. cerita ini tidak ada kena mengena dengan mana2 insan. hanya sekadar nasihat~


Alahai menantuku....

ceritanya berbunyi begini...


pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la seman, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim. beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat. setelah 3 hari berkahwin.. seman masih duk kat umah mentuanya. setelah azan maghrib berkumandang..pak kasim mengajak seman utk solat maghrib berjamaah. seman gelabah.. sebelum ini dia tak pernah solat. lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya.

"yang.. camner ni.. "abg tak penah solat ni". "takpe bang".. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan..seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim takbir.. seman ikut takbir...lalu pak kasim membaca surah alfatihah..

"bismillahirrahmanirrahim..."seman pun turut membaca bismillah dengan lantang..."bismillahirrahmanirrahim..."

aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut?setahu aku imam je yg baca kuat.. getus hati pak kasim..pak kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah. seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji. pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang untuk melihat seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah pak kasim. "ish! gila ke menantu aku ni??" 

pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman. seman turut berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim. pak kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya. seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi.seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir. pak kasim pun terus bertanya kepada seman."seman. apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?"

"ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau.sampai kena berlari.."

kesimpulannya..janganlah kita hanya jadi ikut-ikutan tapi tiada ilmu di dada. belajar dari guru, dari para ilmuan. jangan hanya ikut, tapi tak tahu apa yang kita ikut dari mereka.kalau tidak nanti jadi orang macam dalam cerita ini. boleh penin nanti bapa mertua/mak mertua kalau dapat menantu macam dalam cerita ini..huhu.

semoga cerita ini dapat bagi sedikit peringatan buat kita semua termasuklah saya sendiri..insyaAllah :) selamat malam ^_^

3 KOMEN:

Kazaztan Team said... [Reply to comment]

alahai...kesian dgn org2 yg begini

Ann said... [Reply to comment]

huhu ada gak org cmni

Shuk said... [Reply to comment]

Kazaztan@ kesian kan..jgn la jdi org cmtu..huhu~

Ann@ tak tau la kalau zmn skrg de lgi~

Related Posts with Thumbnails