Tuesday, June 15, 2010

Ketika Ujian Datang Menduga Kita...

Assalamualaikum..lama rasanya saya tak buat entri..ada laa dalam 5-6 hari..kesibukan dan kurang masa membuatkan saya tak dapat meluangkan masa lebih untuk blog saya. Hujung minggu lepas baru je ambil adik perempuan saya yang buat PLKN di Desaru. Bukan main seronok lagi bila dapat keluar dari 'penjara'..huhu. bak kata adik saya, kat sane semuanya kena tahan..tahan nak buang air laa, tahan berkawat laa..yang kelakarnya bila tak solat kat surau, boleh pulak sorok2 bawah katil..hah, sekali pelatih PLKN 'spotcheck', kantoi juga akhirnya..siap kena denda, gelak-gelak lagi masa tengah buat denda macam-macam..uda2..huhu..ada video clipnya pelatih rakam masa kena denda..tak sempat nak ambil dari handphone uda.

Uda dengan ibu tersayang

nie gambar masa lawat uda
Depan pejabat tadbir PLKN Desaru

Habis sudah ambil adik, keluarga saya pergi berkelah di pantai..dekat Batu layar, dekat je dari Desaru. pantainya indah, tapi macam biasa laa..sampah tetap ada mana-mana..kadang-kadang bila mandi pun, sampah ikut sama..hehehe..pe nak jadi laa orang Malaysia nih..pantai sendiri pun tak ada rasa tanggungjawab jaga kebersihan..memalukan je..sebelum pergi mandi, saya dengan angah sibuk sediakan bahan-bahan untuk dibakar. uda memang tak larat, tumbang terus..udang, ketam dan ikan menjadi menu makanan kami. senang je nak siapkan semuanya.bahan nak guna alahai senang sangat..Serbuk kari, lada sulah, sos tiram, garam, minyak, serai..dan lain-lain.

depan pantai Batu Layar

tukang hidupkan bara.. (saya, ayah dan angah)

ketam dan udang sedang bermandi dalam aluminium foil ^_^

Lepas santap makanan, apa lagi..mandi la puas-puas..heheh. ade laa dalam 2-3 jam non-stop mandi..tandas nak bersihkan badan macam biasa, kena bayar RM1, buang air 50sen. mahal tak? hahah..

Dalam perjalanan balik, kami sempat pergi beli putu bambu dekat simpang jalan..memang terkenal putu bambu dekat kawasan nih..boleh katakan pembeli tak putus-putus datang. sedap, harga pun ok. ada laa dalam 4 bungkus kami beli. lupa pula nak ambil gambarnya..dah selamat dalam perut masing-masing..hehe ^_^
ayah, pakar dalam segala hal..hehe

ibu, tukang taste sedap ke tak, merangkap tukang makan ^_^

cuaca di tepi pantai sekitar waktu tengahari

Dalam mood yang gembira 2-3 hari nie..tiba-tiba musibah datang tiba-tiba. malam semalam sebelum kejadian, kami sempat pergi ke rumah nenek di Kampung Majidee,rumah nenek depan jalan Bunga Raya..ziarah, bual-bual..makan malam lauk ikan pari, ikan masin tenggiri..apa yang nenek masak semuanya sedap-sedap belaka. masa perjalanan pulang, singgah sekejap bazar JB. cari barang-barang untuk uda, maklumlah..dia nak masuk universiti tak lama lagi. beli pakaian, barang-barang lain. Dalam kereta menuju ke rumah, uda tiba-tiba nak keluar ke bandar keesokannya..tapi ibu tak bagi pergi sorang. adik perempuan saya nie memang degil sikit..dipendekkan ceritanya..esoknya dia keluar juga. ayah hantarkan pergi.

petang tu..saya rasa tak sedap hati, duduk rumah pun tak senang..bila ibu dapat panggilan telefon je, saya dah tertanya-tanya..sapa call? angah..uda tak balik lagi. angah baru je sampai rumah.. lepas maghrib, ibu dapat call lagi..rupanya uda kemalangan. ya Allah, masa tu saya tak dapat fikir apa lagi..ayah cepat-cepat balik rumah, ibu naik kereta gegas pergi ke hospital. saya tak dapat ikut, jaga rumah dengan adik-adik.. Uda kemalangan..motor langgar motor. tunggang dalam kampung kawan dia, dah laa tak pakai helmet..terus dikejarkan ke wad kecemasan..saya tak senang duduk dalam rumah. darah tak henti keluar dari kepala uda.. ujian x-ray dibuat malam tu juga.

Dalam pukul 1 lebih, ayah balik..tapi senyap je..ambil apa barang yang patut, pergi balik ke hospital. adik-adik macam tak risau, tapi saya yang risau sangat..Hari ini, dia dah sedar..masih tidur lagi..ibu dari semalam dekat hospital sampai sekarang..Alhamdulillah, semuanya selamat..kawan uda yang bawa motor cedera sikit je..tapi motor lain yang langgar, tak silap saya kakinya patah..wallahualam. InsyaAllah, petang nie kami nak melawat nanti...

p/s: terima kasih tak terhingga kepada kawan-kawan yang mendoakan adik P saya..semoga anda dilimpahi rahmat dari-Nya..amin.

6 KOMEN:

nabilah_2908 said... [Reply to comment]

simpati dgn Uda...moga Uda cepat sembuh and ambil iktibar dari apa yg dh berlaku.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
RENUNG-RENUNGKAN

Shuk said... [Reply to comment]

amin...terima ksih ye nabilah :)

Ann said... [Reply to comment]

smga cpt sembuh yer adik tu... :)

hrp takde ape yg teruk..

Shuk said... [Reply to comment]

@ann: trima kasih ann, alhamdulillah. tak teruk sgt, insyaAllah esok lusa adik shuk dah boleh keluar dari hospital.

Ann said... [Reply to comment]

alhamdulillah...br perasan duk kg majidee...

Shuk said... [Reply to comment]

nenek yang dok kt majidee ^_^