Saturday, June 5, 2010

Ronda-Ronda sekitar Bazar JB

Assalamualaikum dan salam pagi kepada kawan-kawan dan pembaca setia blog shuk.Malam nie shuk buat aktiviti jalan2 luar sekejap temankan ibu dengan ayah makan kat luar. hajat ibu shuk sebenarnya teringin nak makan mee rebus dekat Kampung Melayu, tapi dah habis pulak bila dah sampai. nak kata punya laris sampai habis, memang hebat warung tu.. jadi, terpaksalah pergi makan dekat warung lain sekitar Kampung Melayu.
Moto family saya mudah je..kalau sekali makan tempat tu, tak sedap or mahal cekik darah..maknanya itu laaa kali pertama dan kali terakhir kami singgah ke tempat tu. betul tak? heheh. family shuk memang cerewet sikit bab makan, macam pengkritik pun ya..lagi satu, yang selalu menghairankan bila warung yang tak ramai family shuk singgah, mesti je ramai datang kemudian. macam pelaris pulak..ngeh3. tapi kebiasaannya macam tu laa.

Lepas makan, komen2 sikit warung tu..sempat usha2 tengok2 kucing2 mana yang comel2.. :P

lepas habis makan, family ajak jalan2 tengok bazar JB. tempat niaga lama shuk dulu dengan adik. memang sudah jadi trend atau kebiasaan pada para peniaga menyemakkan bazar JB pada waktu hujung minggu. boleh dikatakan hari paling ramai pembeli dan pengunjung singgah di bazar JB. banyak perubahan yang shuk dapat tengok. tapak niaga makin banyak dibuka oleh MBJB. barang pun makin banyak. tapi ada juga yang kadang2 saya tak puas hati dengan bazar nih.

1. Peniaga tak pandai gunakan kelebihan yang MBJB sediakan. contohnya: peniaga rata2 menjual barang yang sama. barang yang paling jelas anda boleh tengok seperti selipar CROCS, baju2 baru dan lain-lain. kalau shuk kira malam tadi, ada juga dekat 5-6 peniaga menjual barang yang sama. tambah lagi diorang kena bersaing lebih. cuba la jual barang lain dari yang lain. barulah pembeli minat nak datang beli.

2. Bagi peminat barang2 lama atau antik, anda boleh jumpa di bazar JB nih. tapi shuk terfikir juga..larat ke diorang niaga hari2 dengan hanya pamerkan barang2 lama. tak dapat nafikan barang lama memang ramai yang suka tengok, membelek. tapi kebarangkalian untuk membeli tu rasanya sangat rendah. kecuali orang itu memang peminat atau pengumpul barang2 lama. tapi kalau niat mereka sekadar untuk pameran,bukan untuk mencari duit.. memang shuk alu-alukan. :)

ok, shuk berhenti bab2 komen2.nanti ramai pula yang marah2 kat shuk. mari kita tengok sekilas lalu suasana di bazar JB :)

bila anda lihat lorong ini di luar seperti tidak ada jual apa2..
jom kita lihat apa ada kat dalam.
Tu dia! macam muzium dah..heheh (seterika arang pun ada) lolz

dulang2 lama..segala benda yang lama

Rumah perkampungan Setulang Laut di hadapan Sekolah Foon Yew bertarikh 28.11.1962.
(gambar nie yang menarik mata kami)
Pasar JB dari Sungai Seget pada tahun 1940 

fewiit! wajah2 lama zaman 60-70 an

koleksi duit2 lama, cincin dan lain-lain

ibu shuk jenguk2 tengok novel2 lama

poster wajah-wajah lama dan baru

poster-poster lain

barang lama dan baru (tengah belek2 portable speaker creative masa nie)

wah, kaset2 lama pun ada..( boleh pakai lagi ke nih bang?)

ibu sempat lagi belai kucing..marah karang tuan gerai..huhu :)

Disebabkan para peniaga semakin pesat, pesaing pun makin bertambah. family saya cadang nanti-nanti je niaga. masih memikirkan strategi..apa la benda nak jual kat bazar JB nih..sebab masa awal2 shuk niaga dulu, tak sesibuk sekarang. takut rugi je sewa tapak, tapi pulangan tak ada..

itu saja yang shuk nak kongsi dengan kawan-kawan dan para pembaca. harap anda semua terhibur ^_^


5 KOMEN:

Kie-yu said... [Reply to comment]

agak2 kalo lelong surat cinta mse zmn skolah dulu laku x?
hee~

psstt..cekidout: 4 tanda-tanda org berbohong

Shuk said... [Reply to comment]

heheh..confirm la laaa..ku. buat pameran boleh la cik kie-yu :P
ramai sgt dh peniaga, tapi brg yang menarik dah kurang~

Ezad said... [Reply to comment]

ouwh dh x niage lagi ker? inat still sane.. nway bzar jb part of colourfull 0f JB

Shuk said... [Reply to comment]

@ezad:haah, dah tak niaga lagi kt cne. klu nk biaga, kna tgk pe yg ble laku nk jual.peniaga dh rmai sgt :)

uniroq said... [Reply to comment]

shuk mcm maner nak bukak kedai ah? ajar la..ingat mau niaga gak nie

Related Posts with Thumbnails