Saturday, June 5, 2010

Si Pungguk: Setia tapi...Pemalas!

Bagaikan pungguk rindukan bulan. Begitulah setianya haiwan ini terhadap pasangannya..chewah! :)

Anda pula bagaimana? adakah setia seperti burung ini? Mari kita lihat sejauh mana kesetiaan burung. maaf yer manusia-manusia di luar sana. kita bagi burung pula bercerita kisah mereka. rakyat Malaysia nak rehat puas-puas hari nie..kalau para blogger tak tahu laa, mungkin tengah overtime hari ini..heheh. Okeh, mari kita tengok apa yang menariknya tentang si pungguk nih..layannn :)

Gambar si Pungguk (sumber dari google)

Burung pungguk atau dikenali sebagai burung hantu merupakan sejenis haiwan yang sangat setia kepada pasangannya. Dalam kamus dewan bahasa dan pustaka haiwan, mereka hanya akan 'berkahwin' sekali sahaja seumur hidup. Sekiranya sudah menjumpai pasangan yang serasi, haiwan ini akan kekal bersama pasangannya sehingga mati. kita pula bagaimana? dah sedia nak sehidup semati dengan pasangan@couple anda..atau cuma pandai bersandiwara, menabur ayat manis di mulut saja? haha..cuba tepuk dada si pungguk nih tanya jawapannya :)

Spesies ini lebih bersifat mempercayai pasangan masing-masing. malah, tidak akan ada burung pungguk lain yang cuba merampas (ayat kasar sikit) memikat burung yang sudah mempunyai pasangan. hebat kan, memang shuk tabik habis.

kalau dah kena kurung, nak sosial macam mana kan..

Kehidupan sosial haiwan ini pula agak unik dan lebih banyak dihabiskan di sekitar habitatnya sahaja. walaupun tugas membesarkan anak-anak diserahkan sepenuhnya kepada burung pungguk betina, tetapi.. dalam pada masa yang sama burung pungguk jantan akan memastikan keselamatan keluarganya dengan menjadi pakcik guard pengawal di sekitar sarang mereka.  manusia pula macam mana yer. upah sana sini nak jaga keselamatan keluarga. alahai, jatuh sikit martabat suami@ayah yang tugasnya juga sebagai pelindung rumahtangga. nampak macam remeh saja kan tugas nie?

Sekiranya ada penceroboh masuk ke kawasan mereka, haiwan ini tidak teragak-agak untuk menyerang dan membunuh dengan cara..mengoyakkan daging mangsa menggunkan paruh dan cengkaman kukunya yang tajam!whoaa..sungguh perkasa betul si pungguk nie. Agak-agaknya manusia sanggup tak bunuh penceroboh? Mesti laa tidak, sebab kita ada akal yang waras..Alhamdulillah kita dijadikan lebih tinggi darjat dan keistimewaan dari haiwan dan makhluk lain.

Burung ini lebih mementingkan sifat kekeluargaan antara pasangan dan anak-anaknya. Ia hanya akan keluar daripada kawasan kediaman mereka untuk mencari makanan dan sekiranya kawasan kawasan yang diduduki terancam. Spesies ini seolah-olah punyai perasaan yang sangat mementingkan 'cinta' mereka dalam kehidupan. 

jangan pandang saya lama-lama..

NAMUN..disebalik sifat penyayangnya, burung pungguk adalah sejenis haiwan yang PEMALAS. apa? biar betul si pungguk nie..Haiwan ini tidak pernah membuat sarangnya sendiri. Mereka hanya akan menetap di tempat-tempat yang dirasakan sesuai. Wow!..kalau manusia la jadi macam nie, alamat semua orang duduk di rumah yang sedia ada macam rumah flat..hehe. Ada yang menetap di dalam lubang di atas tanah, ada juga yang menetap di liang-liang pokok untuk dijadikan sarang. 

Lagi 1 contoh yang tidak harus anda contohi..si pungguk ini tidak suka membersihkan kawasannya seperti burung-burung yang lain. wahhh! macam orang bujang pula, nak tunggu 1-2 bulan baru nak kemas rumah@bilik. eh, jangan terasa pula yer. 

Rasanya itu saja sifat buruk yang menjadi tradisi si pungguk sejak turun-temurun lagi. Sebelum anda habiskan cerita ini. mari kita tengok sedikit fakta tentang burung hantu@ pungguk :

  • Burung hantu Peregrine Falcon adalah burung hantu yang paling laju di dunia. ia boleh menjunam memburu mangsa dengan kelajuan sehingga 350 kilometer sejam!
  • Burung hantu boleh memusingkan kepalanya hingga 360 darjah untuk mendengar bunyi-bunyian di sekelilingnya.
  • Burung hantu akan memecahkan tulang mangsanya dengan menghempaskan ia di atas batu. kemudian, ia akan makan sum-sum yang terdapat di dalam tulang tersebut.nyum-nyum ^_^

p/s: adakah anda lebih baik dari si pungguk? tunjukkan yang anda lebih bertamadun! terima kasih kepada pembaca yang sudi menghabiskan masa membaca entri ini. ^_^

17 KOMEN:

hakimfaridzul said... [Reply to comment]

comel gak burung pungguk kan???

rumah dekat ngan bendang ke???

Shuk said... [Reply to comment]

comel ke? bukan ke seram bila tengok? heheh..
rumah dlm kampung je, xda bendang :)

TUKANG KATA said... [Reply to comment]

kagum dengan kesetiaan makhluk Allah ni..

:)

Shuk said... [Reply to comment]

itulah indahnya ciptaan Allah. ada nilai2 murni yang kita boleh belajar dari mereka :)

NARDtheNERD said... [Reply to comment]

burung pungguk tu burung hantu ye?
=))

Shuk said... [Reply to comment]

@nard: yup, burung hantu tu sama la dgn burung pungguk. adik-beradik.tapi muka lain. burung hantu mata besar, pungguk muka seram2 sikit..huhu :)

Kazaztan Team said... [Reply to comment]

sama2..saya baca smpi abih...:)) tak sangka burung nie ada perangai yg bagus...

Faezah Hannah Al Baj said... [Reply to comment]

uik. camni rupenye rupe si punnguk.. hoho~

Shuk said... [Reply to comment]

@kazaztan: trima kasih daun keladi sggup hbiskan bacaan..huhu. tapi bab tak reti kemas tu yg kureng sikit :P

@faezah: haah, pernah tgk ke tak? boleh pi tengok dlm zoo nanti :)

Ann said... [Reply to comment]

rasanye burung ni agak bsr la...

tgk mata dia tu..seram ah...

noazhatori said... [Reply to comment]

kalau la kita bleh jadi seperti pungguk..setia pada yang satu, ingat Allah yg satu..

ooppss..tolak trait negatif mereka ea..huhu~

syAzAnA said... [Reply to comment]

bagai pungguk rindukan bulan.


pungguk oh pungguk. pemalas ttp setia rupanya kamu.

wee~

Shuk said... [Reply to comment]

@Ann: seram kan..huhu..jgn tenung lama2 :)

@noazhatori: insyaAllah. yg negatif tu jangan dok ikut2 :)

Shuk said... [Reply to comment]

@syazana:huhu..kalau setia, tapi malas pun tak molek jugak kan :)

Lin O said... [Reply to comment]

hahah! menarik gila!!

Shuk said... [Reply to comment]

@Lin: huhu, menarik macam mne tu lin.nasib baik pungguk tak reti makan donut :P

✿nenek moden✿ said... [Reply to comment]

kenapa kata bagai pungguk rindukan bulan ek?

Related Posts with Thumbnails