Friday, June 25, 2010

Kerana Mulut Badan Binasa


Assalamualaikum. apa khabar? shuk harap semuanya sihat-sihat selalu. hari nie hari Jumaat kan. apa aktiviti yang anda buat pada hari nie?

Kalau nak diikutkan plan asal, pagi tadi sepatutnya dah bertolak pergi ke Negeri Sembilan. sebab adik perempuan shuk nak daftar dekat UiTM Kuala Pilah esok. Tapi bila adik shuk yang bongsu tak dapat ikut sebab sekolah, terpaksalah batalkan hajat ikut bersama family ke sana. baru nak happy go lucky, terbantut sudah mood. mandi air terjun dekat sana jangan lupa orang rumah yer..sob3.

Gambar hiasan

Campak jauh-jauh mood sedih. hari nie shuk nak rumuskan sedikit apa pengetahuan yang shuk dapat dari khutbah Jumaat. anda selalu mengantuk semasa khatib sedang membaca khutbah? Shuk ade petua. jalan kaki bagi lelaki yang rumah/pejabat dekat dengan masjid. ambil wudhuk dulu sebelum pergi ke masjid. bagi yang baru berehat dari kerja, memang kadang-kadang tak dapat nak elakkan perkara macam nie.

Berbalik pada tajuk hari nie, berkenaan dengan 'kerana mulut badan binasa'. Apa yang membuatkan kita dapat berkata-kata?berborak sana sini, sembang tak henti-henti, berceramah dan lain-lain. LIDAH. itulah anggota kecil kita, tapi sangat berbahaya jika disalah guna. lidah merupakan nikmat yang Allah berikan kepada kita. tanpa lidah, kita tak dapat nak berinteraksi dengan orang lain. tanpa lidah, kita tak dapat nak sampaikan maklumat. senang cerita, tanpa lidah kita kekurangan satu anggota yang tak ternilai harganya. 

Mengumpat! salah satu perkara yang sangat mudah kita lihat di mana-mana pun. bila kita menceritakan keaiban orang lain, secara tak langsung tidak sedar yang kita telah mendapat dosa. itulah kesilapan yang kita tidak sedari, datangnya dari mulut kita sendiri. walaupun kecil lidah kita, tapi mampu membinasakan badan kita kelak.

Kalau tak silap ingatan saya, ada satu kata-kata yang berbunyi 'jika kita menjaga aib orang lain, insyaAllah Allah akan tutup keaiban kita di akhirat kelak'. jika silap, mohon anda yang arif dapat perbetulkan. Bukan mudah kan nak jaga lidah kita dari berkata perkara yang sia-sia. sekali kita tersalah cakap, padah jawabnya. ada juga hadis yang dibaca oleh khatib berkaitan dengan lidah.tapi saya tak berapa ingat sepenuhnya, jadi saya tak berani nak kongsikan. takut saya sampaikan maklumat yang tak betul nanti..

Jadi, apa yang kita kena sedar ialah tanggungjawab kita menjaga nikmat LIDAH. dari berkata-kata perkara yang sia-sia, apa kata kita ubah sikit..basahkan lidah kita dengan zikrullah. cakap perkara yang berfaedah untuk diri kita dan orang lain. kurangkan mengata, mengadu domba, mengumpat dan lain-lain. bak kata, diam itu lebih baik dari berkata-kata. jangan diam tak bertempat pulak..huhu.

Manusia itu selalu lalai, leka..sebab itu kita kena selalu berpesan-pesan..ingat-mengingatkan kawan-kawan. paling kurang pun ingatkan diri kita sendiri dah mencukupi. saya sampaikan apa yang saya faham, untuk diri saya, juga buat rakan-rakan dan para pembaca. kalau lepas anda dengar khutbah tapi tak faham-faham jugak..mintak je teks ucapan khutbah tu lepas solat. mesti imam tu bagi punya ^_^. kadang-kadang ada juga sesetengah masjid sediakan info khutbah tiap-tiap hari jumaat.~

Jauhkan diri anda dari orang yang suka mengumpat

P/S: sebenarnya ada lagi 1 kisah berlaku sebelum solat jumaat, tapi bila fikir balik tak jadi nak cerita. semoga pakcik tu dirahmati Allah..amin. jangan bersangka buruk dengan orang lain, biar kita buruk takpa~

7 KOMEN:

kaizen shinobi said... [Reply to comment]

aq rase mcm tau je kes tuh... heehehe..

nih mesti kes pakcik2 yang x dapat input yang betul dalam khutbah ni kan?

hehe

sop said... [Reply to comment]

kata-kata lebih tajam dari mata pedang...

kyo_9 said... [Reply to comment]

nice bro..
selamat beramal~

APAN said... [Reply to comment]

yeah...diam lebih baik dari berkata-kata...
tapi tah diam aku ni bertempat ke tak la...
huhu...

ZihNuN FaTiN said... [Reply to comment]

satu peringatan yg bagus...thanx syuk!=)

syuQ said... [Reply to comment]

ble ape2 jadi..syuq salu diam
lame2 org sekeliling pon malas nk kate pape dah kt syuq sbb xde respon

diamkan diri slagi mmpu btahan

Suriatie Atika said... [Reply to comment]

mohon share

Related Posts with Thumbnails